Rezultaty

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

R4 - Raport dotyczący działań rozwojowych:

Możliwości wykorzystania systemu IT do oceny kompetencji Głuchych uczniów szkół zawodowych:

Możliwości wykorzystania systemu IT do oceny kompetencji Głuchych uczniów szkół zawodowych

Possibilities of using the IT system to assess the competences 
of the Deaf students of vocational schools

[Język migowy] Możliwości wykorzystania systemu IT do oceny kompetencji Głuchych uczniów szkół zawodowych

Przewodnik po aplikacji:

Kompleksowa ocena poziomu kompetencji uczniów wybranych kierunków kształcenia w szkołach technicznych – przewodnik po aplikacji:

[ENG] Film instruktażowy dla administratorów:

Badania pierwotne:

Summary of research conducted within the project. Basic analyses.

Summary of quantitative research conducted within the project. Advanced analyses.

Go4VocationalSkills. Qualitative research – second round

Badania wtórne:

Analysis of secondary sources concerning standards of competencies.

Opis rezultatów w projekcie:

Głównym rezultatem projektu jest: Narzędzie do kompleksowej oceny kompetencji uczniów kształcących się w zawodach: technik budownictwa, technik logistyk, technik energii odnawialnej. Stanowi ono połączenie różnych rezultatów, spośród których najważniejsze to: 

  1. Profile kompetencyjnych dla wybranych zawodów i stanowisk (razem 15, po 5 dla każdego kierunku kształcenia) [Rezultat 1].
  2. Testy kompetencji dla wymienionych kierunków kształcenia (pytania testowe dla każdego z rodzajów kompetencji, które wybierane są losowo przez system przy tworzeniu testu dla potencjalnego użytkownika, po 20 na każdy rodzaj kompetencji, razem 360 – trzy rodzaje kompetencji zawodowych dla każdego z trzech kierunków kształcenia oraz dziewięć kompetencji uniwersalnych jednakowych dla wszystkich kierunków kształcenia: 3 x 3 x 20 + 9 x 20 = 360) [Rezultat 2].
  3. Narzędzie informatyczne do automatycznej oceny poziomu kompetencji i zgodności z profilami. [Rezultat 3]
  4. Propozycja interpretacji wyników testu kompetencji wraz z przykładowymi działaniami rozwojowymi i możliwościami pozyskania ich finansowania. [Rezultat 4]
Dodatkowo wypracowano Rezultat 5: Możliwości wykorzystania systemu IT do oceny kompetencji głuchych i słabosłyszących uczniów szkół zawodowych

Pomysł tego rezultatu zrodził się w trakcie testowania rezultatów w grupie głuchych uczniów ze specjalnego ośrodka we Wrocławiu. Specyfika postrzegania przez osoby głuche kompetencji, w tym zwłaszcza kompetencji miękkich wymaga odrębnego podejścia. Dodatkowy rezultat jest niejako wstępem do podjęcia problemu oceny kompetencji w przypadku specyficznych grup docelowych. Rezultat ten wykracza poza pierwotny plan projektu.

Wypracowanie narzędzia do kompleksowej oceny kompetencji w wybranych kierunkach kształcenia przyczyniło się do zniwelowania problemu możliwości kompleksowej oceny kompetencji uczniów, ponieważ daje szansę na ustawiczne monitorowanie zarówno miękkich jak i twardych kompetencji. Instytucja kształcenia zawodowego dysponując takim narzędziem może lepiej przygotować swoich absolwentów do wejścia na rynek pracy, co samo przez się zwiększa jej atrakcyjność w oczach kolejnych roczników. Nauczyciele mogą koncentrować uwagę na stwierdzonych lukach kompetencyjnych, a uczniowie mają możliwość realnej oceny swoich szans na rynku pracy. Wykorzystanie metod wielowymiarowej analizy porównawczej pozwala na prezentację wyników w formie graficznej łatwej do interpretacji. 


pl_PLPolski